måndag 7 mars 2011

Mössa eller jag nystar, ty det roar mig att nysta

Jag har virkat mig en mössa! Så här blev den:


Visst ser den fin ut? Det förvånande är bara att det är den inte. Den är helkonstig. Mössan fästes ihop i toppen genom att man successivt lägger de motstående sidorna över varandra och drar ihop. Blir ett snyggt stjärnmönster. Har man då använt ett alldeles för tjockt garn så blir toppen av mössan omkring tre till fem centimeter tjock. Det är tjockt det. Och då blev mössan lite kort. Och liksom baktung.

Lägg till det att mitt hår är mjukt och blankt som siden. Det är fint. Men halt som en såpad isgata. Så en lite för kort och lite för baktung mössa kommer att ge sig av vid första chans. Dessutom ser jag ut som en liten svamp.

Nu har jag för första gången virkat ett plagg. Och repat upp det igen. Nu ska det bli en stickad present till modershjärtat istället. Vi får se hur det slutar.

2 kommentarer:

  1. Åh nej! Men den ser ju jättefin ut!

    Jag håller med om att det konstiga sättet att dra ihop mössan längst upp inte var nån höjdare. När jag virkade en till en kompis improviserade jag genom att ta in först var femte, sen var fjärde, var tredje, varannan maska (ca ett varv vardera) och sedan nypa ihop slutet, vilket för att vara ärlig blev mycket bättre.

    Malin

    PS. Tråkigt att man inte kan kommentera med namn och webbadress, då jag bloggar på egen url och inte använder ngt av systemen i listan...

    SvaraRadera
  2. Malin: äsch, nu är garnet en fin halsduk istället! Jag håller med om att man borde kunna lägga in sin hemsida, men eftersom jag inte har någon urbota aning om hur man gör så länkar jag till dig i ett annat inlägg som en ringa kompensation.

    SvaraRadera