måndag 25 april 2011

Deklarera mera


Jag är egen företagare. Inte för att jag vill. Inte för att jag är flexibel. Inte för att jag vill ha ett fritt förhållande till arbetsmarknaden och kunna studsa mellan olika "stimulerande jobb". Utan för att det bara blev så.

Nu har jag hur som helst deklarerat för första gången. Det är vansinnigt höga vuxenpoäng på att deklarera ett företag. Det har också en udda detalj: Bokföringslagen. Förutom att deklarera så måste ett företag bokföra. Det är ganska omfattande och innefattar att skriva ner allt man gör med pengar och ha ett papper som bevisar att man faktiskt har gjort det. Fast ingen vill se pappret. Det finns till för att Skatteverket eller någon (Anders Borg?) ska kunna kolla att man deklarerat korrekt och inte försnillar pengar. Inget konstigt med det egentligen.

Det väckte tanken: det är ändå bra lite man måste göra. All annan lag handlar bara om vad man inte får göra. Jag tror inte jag varit tvungen till någonting sedan jag var tvungen att gå i grundskolan.

Det skulle väl vara att deklarera då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar