söndag 1 maj 2011

Grytan som blev till


Jag letade rätt på ett grytrecept. Det var lätt, det var gott, det var bra. Enda problemet var att det mest var soppa och eftersom soppa inte är mat* så gick det inte an. Men det var bara att låta vattnet koka bort så slutade allt väl.

Det var lite olika rotfrukter i och jag märker att jag gillar det mer och mer. Många olika smaker och massor av stadiga bitar att tugga på. Linserna försvann lite i röran av andra saker och det var också bra, det nyttigaste ska märkas minst är nog min melodi.

Antal recept gjorda: 5
Antal recept kvar: 20

*Försök inte med mig. Soppa är dryck. Folk väntar sig att man ska äta massor med vätska och i verkligheten blir man bara mätt av de kopiösa mängderna bröd man äter till. Och bröd och smör är liksom inte hela kostcirkeln.

3 kommentarer:

  1. Jag har ett jättebra grytrecept, som funkar att göra vegetariskt och som inte alls liknar soppa. Gillar du svamp?

    http://totaleclipseofthe.blogspot.com/2010/10/matblogg-hederlig-mat.html

    SvaraRadera
  2. Det gör jag! Outa receptet bums!

    SvaraRadera
  3. Hederlig(!) svensk gryta, 4 pers

    1 paket quorn grytbitar eller liknande
    smör
    2 hackade gula lökar
    2 morötter, slantade
    1 liter blandsvamp
    3 msk vetemjöl
    2 dl vatten + en buljongtärning
    2 dl matlagningsgrädde
    Persilja eller andra goda örter

    Bryn quorn i smör i stekpanna -> lägg över i en gryta.
    Fräs löken så att den får lite färg. Pudra över mjölet, salta och peppra, rör om (här ska det bli lite som en redning, ha mer fett om det verkar för torrt) -> lägg över i grytan.
    Vispa ur stekpannan med 1-2 dl vatten -> över i grytan. Lägg i morötterna i grytan.
    Smula ned buljongen i grytan och låt den sjuda i kanske 15 min.

    Stek svampen utan fett tills den inte vätskar sig mer, lägg i lite smör och fräs i några minuter. -> över i grytan.
    Häll ned grädden i grytan och låt sjuda någon minut, på med persilja.

    Servera med potatis eller ris.

    SvaraRadera