lördag 7 maj 2011

DIY

I min umgängeskrets fanns länge en ung man som hade en mycket hemvävd bakgrund. För tillfället menar jag detta nästintill bokstavligt, hans mamma (kanske också pappa?) var väldigt pysslig och mycket gjordes från grunden.
Det stående skämtet var att han en gång förvånat utbrast "Går det att köpa ströbröd?!" Hemma hos honom var det alltid gammalt, hemmagjort bröd som blev till ströbröd till slut.

Nu har jag själv en liknande uppelvelse. Amanda tipsade om en spännande gryta häromsistens. Den vill man ju göra. Men den innehåller svamp, och inte nog med det, flera sorters svamp. "Blandsvamp". Jag är van vid att den enda svamp som finns att tillgå förutom champinjoner är den man plockat själv. Alltså kan jag inte begripa hur man ska få tag i mer än en sorts svamp innan säsongen är här (eftersom förra säsongens torkade trattkantarell tog slut för kanske en månad sedan). Jag anar att det på en undanskymd plats i min mataffär finns ett outforskat svampställe.

1 kommentar:

  1. Det finns kantareller på burk som är sådär, de får en metallisk bismak som är lite trist. Men man kan köpa frysta kantareller som är bra, och även torkade såklart. Men receptet är ju bäst under säsongen då man kan ösa på med egenplockad svamp.

    SvaraRadera