tisdag 15 februari 2011

Hiberdate


def: joining of the words hibernate and date

Hans vän i England har träffat en kille och försvunnit en smula på sistone. Hon kallar det hiberdate, stadiet i förälskelsen när det enda man gör är att vara hemma, tillsammans, utan någon annan.

Nya par, eller noga räknat, alla par, blir hånade för det här. Man förväntas skämmas över att man vill vara tillsammans, över att man tycker bäst om att vara med varandra.

- De där två sitter ihop vid höften, de har inga egna liv.

Jag förstår inte. När alla talar om att bli förälskade, leva ihop och inte vilja vara singel - så är det fel att vilja vara tillsammans. Jag och han vill det, vi tycker att det är lite (eller mycket) bättre att vara tillsammans än att inte vara det. Så då är vi det. Konstigare är det inte.

Det klart att det finns utrymme för annat, för vänner, arbete och egna grejer, men vi har valt att leva med varandra för att vi vill det, och då fattar jag inte varför folk tycker att det är dåligt - det är väl det som är hela idén med att vara tillsammans, att vara tillsammans? Nu däremot, när han är i tedrickarnas land så är det helt okej. Alla nickar förstående och frågar med darr på rösten "hur det går för dig, nu när du är själv?". Skitbra kan jag tala om. Det är inte så att vi måste vara ihop för att funka. Det är bara bättre. Vi har varit på hiberdatestadiet i nästan 8 år och jag tror att det dröjer innan vi kommer ut ur idet.

Däremot får man gärna komma förbi och hälsa på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar