lördag 26 februari 2011

Lika goda kålsupare



För inte så länge sedan diskuterade vi (han och jag, tror jag) det konstiga i att man i USA tillsätter domare politiskt och att "jury of your peers". Det är idiotiskt, konstaterade vi, varför ska man ha folkvalda till något som ju trots allt handlar om att förstå och tolka lagen? Och vi utbildar massor av kompetenta jurister som kan det, varför då ha puckon ur allmänheten som aldrig läst lagen?

Nu visar det sig att man aldrig, aldrig, ska sätta sig på sina höga hästar. I Sverige, visar det sig, gör vi precis likadant. Det är bara det att jag inte visste om det. Och vi gör det på ett urskillningslöst, fullständigt vansinnigt sätt. För vi tillsätter nationaldemokrater. Nationaldemokraterna är Sverigedemokraternas svarta får. Äckliga, blekvita, förskräckliga människor som får en att vilja gråta. Se klippet, och om du inte orkar, se slutet där en av våra färskaste nämndemän undviker frågor som kanske kan vara lite känsliga. Som man ju inte kan vänta sig att alla ska kunna tycka samma sak om. Som om huruvida förintelsen ALLS ÄGT RUM!!

Är jag för upprörd? Borde jag luta mig tillbaka och tycka att det mest är lite knäppt? Nej. Det här är gör mig så arg att jag vill kasta saker omkring mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar