onsdag 19 januari 2011

The Kärlek, oliver och timjan-challenge


I filmen som inspirerade den här bloggen, "Julie & Julia", ger sig huvudpersonen sig på projektet att laga sig igenom en gigantisk, klassisk kokbok. För att bloggens enda läsare ska hållas vid gott mod så gäller det nog att börja försöka efterlikna originalet lite mer. Dessutom tycker jag ofta att de bästa bloggarna är de som har ett löpande tema, ett projekt som utvecklas. (Kanske har det att göra med min fäbless för filmer där huvudpersonen blir bättre under ett musikmontage - men det är en annan historia.)

Alltså ber jag att få presentera:
The Kärlek, oliver och timjan-challenge!

Som jag tidigare nämnt är det här min favoritkokbok, egentligen den enda jag någonsin använt mycket. Ändå känns det som om jag inte har koll på den. Ganska många recept används regelbundet, men ganska få provas. Det ska vi nu råda bot på!

Reglerna:
Tillaga ett nytt recept i veckan, stort eller smått. Jag får inte ha provat det förut.

Förutsättningarna:
Recept i boken (minus kötträtter): drygt 300, herregud, vad är det jag gett mig in på?
Recept som redan är lagade: typ 25

Målet:
25 till.

Han den där kommer tillbaka om ett antal veckor som är så stort att man knappt vill tänka på det, men jag höftar att det är ungefär 25.
Den siffran har flera fördelar: dels är den jämn och bra, dels kan jag laga en massa saker han inte tål medan han är i det andra landet och slutligen kommer jag att ha fördubblat antalet lagade recept i boken.

Då kör vi då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar